#crowdsourcing

Ja, modebedrijven zouden ook aan crowdsourcing moeten doen. Ik denk dat je ,met een korte termijn productielijn, heel goed je voordeel kunt halen uit ideeën van de ‘crowd’. Consumenten en gebruikers willen steeds meer inspraak over de producten die zij willen gebruiken/dragen.
Nu bestaan er sinds jaar en dag de ‘klantenpanels’ maar de informatie die daar uit komt wordt volgens mij heel bêta verwerkt. Bijkomend ongemak is dat deze mensen al klant zijn dus volgens mij nooit met een frisse blik naar het winkelaanbod kunnen kijken. Het modebeeld is niet meer ‘het moet assorti’, de klant van nu al helemaal niet, die pikt hier en daar wat ze leuk vindt.
Neem nou mijn doelgroep, vrouwen tussen 45-55 jaar, creatieven en vaak zelfstandig. Ik hoor zo vaak, ” ik kan niet slagen voor mijn kleding en dan met name tops”. Wat ze kunnen vinden binnen het huidige aanbod is vaak duur (wat helaas niets zegt over de kwaliteit) en wordt nog vaker omschreven als ‘toch een beetje te serieus’ en te vrolijke bloemendessins is weer zo vinex. Deze vrouwen willen ook tapered jeans en een leuk t-shirt met print aan, die ze dan alleen bij de meidenmerken kunnen vinden en dan is het toch te jong, je lijf is veranderd.
Het lijkt mij van grote waarde een vraag bij je doelgroep neer te kunnen leggen en ze laten vertellen waar de behoefte ligt en, minstens zo belangrijk, jou van informatie te voorzien om die behoefte vorm te kunnen geven.